Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Faglig organisering

Faglig organisering

Avdelinger

Høgskolens faglige virksomhet er organisert i avdelinger. Avdelingene har ansvar for undervisning, forskning og utviklingsarbeid, formidling og annen faglig virksomhet på sine fagområder, herunder faglig innhold i studieprogrammene og gjennomføring av disse. Etter styrevedtak 13/75 er Høgskolen i Molde fra 1.8.14 organisert i tre faglige enheter:

- Avdeling for helse- og sosialfag.

- Avdeling for logistikk

- Avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap

Avdelingsleder (dekan)

Hver av avdelingene ledes av en dekan, som har et samlet faglig og administrativt ansvar for avdelingens virksomhet. Dekanene tilsettes etter offentlig kunngjøring og rapporterer til rektor og høgskoledirektør. Dekanen har ansvar for kvalitet og effektivitet i det faglige arbeidet i avdelingen og skal utvikle dette innenfor de overordnede mål og strategier som er fastsatt. Dekanen skal sørge for kvalitetssikring av undervisning og forskning og har ansvar for personalledelse og utvikling av et godt og aktivt arbeids- og læringsmiljø for tilsatte og studenter. Dekanen har også økonomiansvar og anvisningsmyndighet for avdelingsbudsjett og skal sørge for at virksomheten skjer i samsvar med gjeldende bestemmelser og retningslinjer. Dekanen er leder i avdelingsstyret.

 

Studieleder

Ved avdelingene skal det være studieledere med faglig-administrativt ansvar for gjennom-føring og videreutvikling av de enkelte studieprogram. Studielederens oppgaver er knyttet til undervisning og studentenes gjennomstrømning i studiet, med særlig vekt på områder som læringsmiljø, studentoppfølging, evaluering og kvalitetssikring. Studieleder har en koordinerende funksjon og skal bidra til sammenheng og helhet i opplegg og gjennomføring av studietilbudene, samt til markedsføring, rekruttering og kontakt med arbeidslivet.

Studieledere utpekes av avdelingsstyret og har dekanen som næreste overordnede. En studieleder kan ha ansvar for flere beslektede studieprogram. Antall studielederfunksjoner og ansvarsområde for disse fastsettes av avdelingsstyret. Det avsettes tidsressurs for oppgaven som studieleder. Funksjonstiden er 2 år med start 1.8.

Studieleder er leder for kvalitetsteam innenfor sitt område, jfr. 1.4, og medlem i Studieutvalget. jfr. 2.1. Styret kan fastsette funksjonsbeskrivelse for funksjonen som studieleder.

Kvalitetsteam

Ved avdelingene skal det være kvalitetsteam knyttet til de enkelte studietilbudene. Disse oppnevnes av dekanen. Funksjonsperioden er den samme som for studieledere.

Studieleder er fast leder for kvalitetsteam innenfor sitt ansvarsområde. De består for øvrig av en til tre faglig tilsatte som underviser ved vedkommende studieprogram og to tillitsvalgte studentrepresentanter. De studenttillitsvalgte kan representere studentene på flere beslektede studieprogram. Kvalitetsteamene skal være en støtte for studielederen i ledelsen av studieprogrammet. De har ansvar for å vurdere både faglig innhold/organisering og undervisning og pedagogiske spørsmål, med et særlig ansvar for læringsmiljø, kvalitetssikring og evaluering av undervisning og studier.

Kvalitetsteamene skal sikre god kontakt og informasjonsutveksling mellom studentene og undervisningspersonale/studieledelsen. Kvalitetsteamene skal være en arena for drøftinger av opplegg, gjennomføring og videre utvikling av de enkelte studier. De er i utgangspunktet ikke tillagt formell beslutningsmyndighet, men gjennom særskilt vedtak kan de gis slik myndighet på bestemte områder

 

 

 

Laster...